یخ‌زدایی با مایکروفر چیست؟

یخ‌زدایی با مایکروفر به معنای گرم‌کردن غذای منجمد در مایکروفر بدون پختن آن میباشد. این کار باید با قدرت کمتری انجام بشود تا نتیجه طوری نباشد که بخش های بیرونی غذا بپزد و بخش های داخلی آن منجمد یا خام بماند. گرم کردن غذا در دمای اتاق به مدت بیش از یک یا دو ساعت می‌تواند سبب رشد باکتری‌های خطرناکی در غذا شود که در اثر خوردن آن شما را دچار بیماری می‌کنند. در ادامه به بررسی نحوه یخ زدایی با مایکروویو می پردازیم.

 

گزینه یخ‌زدایی

اغلب مایکروفرها گزینه یخ‌زدایی ( defrost ) دارند. وقتی که این گزینه انتخاب گردد، به طور اتوماتیک قدرت مایکروفر به اندازه‌ی چیزی درحدود ۳۰ الی ۵۰ درصد از توان کامل آن کاهش می‌یابد. با این تنظیمات کاهنده، امواج حرارتی پیش از آنکه لایه‌های بیرونی را بپزد، به مرکز غذا نفوذ می‌کند. بیشتر این گزینه‌ها از شما می‌خواهند وزن تقریبی غذایی که گرم می‌کنید را وارد کنید.

 

مایکروفر بدون امکان یخ‌زدایی

اگر مایکروفر شما به گزینه یخ‌زدایی مجهز نباشد، کافی است دستگاه را به گونه‌ای تنطیم نمایید که غذا‌ را با ۳۰ الی ۵۰ درصد از کل توان خود بپزد. یعنی تنظیمات قدرت اشعه که معمولا با عدد ۴۰۰ ، ۶۰۰ ، ۸۰۰ نشان داده می شود را روی کمترین مقدار انتخاب کنید ، بسیاری از گوشت‌ها برای گرم شدن، به ازای هر نیم کیلوگرم، به هشت الی ده دقیقه زمان نیاز دارند. پس‌ زمان خود را منطبق با وزن مواد غذایی مد نظر خود تنظیم نمایید. مثلا اگر نیم کیلو مرغ گرم می‌کنید، زمان را‌ روی هشت دقیقه تنظیم نمایید؛ اما مدام آن را متوقف کنید و گوشت را جابجا کنید تا مطمئن شوید درون آن هم گرم می‌شود. گوشت در حال یخ زدایی را به حال خود رها نکنید.

پس از یخ‌زدایی

 

غذای خام گرم شده را در مایکروفر رها نکنید؛ بلکه بلافاصله آن را بپزید.‌ می‌توانید آن را بطور کامل در مایکروفر بپزید یا به فر منتقل کنید. می‌توانید غذایی را که پخته‌اید منجمد کنید؛ اما هرگز غذای یخ‌زدایی‌شده را بدون پختن، دوباره منجمد نکنید. همیشه قبل ‌از گذاشتن غذا در مایکروفر یا فر، بسته‌بندی آن را جدا کنید.