بررسی تفاوت اسپلیت با کولر گازی

در این مقاله به بررسی تفاوت اسپلیت با کولر گازی خواهیم پرداخت

این روز‌ها کولر گازی طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است و در اکثر خانه‌ها یافت می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین سوالاتی که، برای مشتریان وسایل سرمایشی پیش می‌آید این است که، تفاوت اسپلیت با کولر گازی چیست؟

با رسیدن موج گرما، اغلب اوقات افراد تصمیم به خرید یک وسیله سرمایشی مناسب می‌گیرند. وقتی برای خرید به مغازه‌های مختلف مراجعه می‌کنند، با کالا‌های متفاوتی روبرو می‌شوند که قابلیت‌های متنوعی نیز دارند. در هنگام خرید وسایل سرمایشی بزرگ‌ترین سوالی که مشتریان با آن روبرو خواهند شد این است که تفاوت اسپلیت با کولر گازی چیست؟ در این مقاله به این تفاوت‌ها پرداخته و جواب این سوال را خواهیم داد.

تعمیر کولر گازی بکو در ایران

سرویس و راه اندازی تابستانه کولر گازی با ۲۰۹ هزار تومان

برای سرویس و راه‌اندازی تابستانه کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل سرویس خواهند کرد.

درخواست تعمیر کولر گازی

اسپلیت گرمایشی و سرمایشی چیست ؟

قبل از اینکه به تفاوت اسپلیت با کولر گازی بپردازیم، ابتدا باید بدانیم اسپلیت چیست و چه ماهیتی دارد. اسپلیت نسل جدیدی از کولر‌های گازی است که به خاطر مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبت فراوانش، توانسته در بین کاربران وسایل خنک کننده محبوبیت زیادی کسب کند. این وسیله نه تنها فضا را خنک کرده، بلکه قابلیت‌های زیاد دیگری نیز دارد، که در حالت عادی برای انجام هر یک از آن‌ها باید دستگاه‌هایی جداگانه تهیه کنید. اسپلیت دارای قطعات و بخش‌های مختلفی مانند کندانسور، کمپرسور و اواپراتور است.

اسپلیت در دسته کولر‌های گازی قرار گرفته و قابلیت‌های متنوع و مصرف برق پایینی دارد

مزایا و بهترین کارایی اسپلیت

اسپلیت یک سیستم سرمایشی قوی است، که در فضا‌های بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله خنک کننده، دمای هوا را به دلخواه شما تغییر داده و آن را متناسب با سلایق شما می‌کند. اسپلیت هم قابلیت ایجاد سرمایش دارد و هم گرمایش، این در حالی است که کولر‌های دیگر تنها قابلیت خنک کردن محیط را دارند.

در داخل این دستگاه، یک فیلتر ضد آلرژی تعبیه شده است، که موجب تصفیه کامل هوا می‌شود، پس با انتخاب و نصب این دستگاه محیط، عاری از هرگونه آلودگی می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

علت نشت آب از کولر گازی چیست

همین فیلتر موجب می‌شود اسپلیت، فضا را از باکتری پاک کند و آن‌ها را به طور کامل از بین ببرد. این فرایند به دلیل، تولید ماده‌ی بی رنگ و بی بویی است که، در داخل این فیلتر تهیه می‌شود.

اسپلیت در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود، همین مسئله موجب می‌شود برای استفاده در فضا‌های مختلف اولین گزینه باشد.

یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که، کاربران وسایل سرمایشی به کولر گازی می‌گیرند مصرف بالای برق و هزینه سرسام آور آن است. در اسپلیت این ایراد رفع شده است و مصرف و هزینه برق به نسبت دیگر وسایل گرمایشی و سرمایشی به تعادل رسیده است. این دستگاه برای هر واحد به طور جداگانه نصب و استفاده می‌شود. اسپلیت دارای یک ریموت کنترل است که این امکان را کاربر می‌دهد تا دستگاه را از هرجایی کنترل کند.

اسپلیت دارای یک فیلتر ضد آلرژی است که هوا را تصفیه کرده و میکروب‌ها را می‌کشد

پیشنهاد مطالعه

کولر گازی بخریم یا کولر آبی؟

معایب اسپلیت

اسپلیت به نسبت دیگر وسایل سرمایشی، از قیمت خرید بسیار بالایی برخوردار است. لازم به ذکر است که تعویض، تعمیر و رفع ایراد قطعات اسپلیت بسیار گران و هزینه بر است. سروصدای تولید شده از این دستگاه نیز، در نظر اکثر کاربران آزار دهنده است.

کولرگازی چیست؟

چندین سال است که، کولر‌های گازی با کمک فناوری و امکانات بیشماری که به کاربران عرضه می‌کنند، بازار وسایل سرمایشی را به قبضه خود در آورده‌اند. کولر‌های گازی دارای دو قسمت مختلف، به نام یونیت خارجی و داخلی هستند. یونیت داخلی درست در مکانی که قصد خنک کردن آن را دارد قرار می‌گیرد، یعنی در محیطی که باید آن را خنک کند نصب می‌شود.

یونیت خارجی در بالکن، پشت بام و حیاط قرار می‌گیرد، این دو تکه مختلف از طریق لوله‌های انتقال دهنده گاز خنک کننده محیط، یعنی گاز مبرد به یکدیگر متصل می‌شوند.

کولر گازی به دو بخش یونیت داخلی و یونیت خارجی تقسیم می‌شود

تفاوت اسپلیت با کولر گازی

بسیاری از افراد و کاربران وسایل سرمایشی اسپلیت و کولر گازی را باهم یکسان می‌دانند، اما باید بدانید این نظر درست نیست. کولر‌های گازی از نظر کاربرد به چهار دسته مختلف تقسیم می‌شوند. کولر گازی پنجره‌ای، کولرگازی ایستاده، کولرگازی پرتابل و کولرگازی اسپلیت. این یعنی اسپلیت یکی از انواع مختلف کولر گازی است، نه خود آن. سروصدای بیش از اندازه، نبود تهویه مطبوع و عدم کنترل و به تعادل رساندن دمای محیط از جمله تفاوت‌های کولر گازی با اسپلیت است.

مصرف انرژی و هزینه برق بالا، یکی از تفاوت‌های بزرگ کولر گازی با اسپلیت است

عمر مفید کولر گازی را افزایش دهید

کولر گازی یکی از وسایل پرکاربرد منزل به شمار می‌رود، این محصول استفاده فراوانی در طول شبانه روز دارد به همین دلیل بیشتر از سایر وسایل در معرض خرابی‌ها قرار می‌گیرد و روند فرسایشی را زودتر طی می‌کند. بسیاری از کاربران این وسیله، به دنبال راهی برای افزایش عمر مفید کولر گازی هستند، تا بتوانند چند سالی بیشتر از این وسیله استفاده کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم نکاتی را برای افزایش عمر مفید کولر گازی به شما بگوئیم.

در اوالین قدم، قبل از خرید کولر گازی، باید شرایط آب و هوایی محیط زندگی و ابعاد و متراژ فضای مسکونی را در نظر بگیرید. کولرگازی انتخابی شما، باید قدرت کافی برای خنک کردن محیط را داشته باشد، اگر کولر گازی متناسب با متراژ خانه نباشد، توانایی خنک کردن محیط را نداشته و در اینصورت به کمپرسور دستگاه فشار وارد می‌کند، همین مسئله به مرور زمان، باعث خرابی دستگاه، از کار افتادن و خاموش شدن ناگهانی آن می‌شود. البته خاموش شدن ناگهانی کولر گازی، تنها به دلیل فشار آمدن به کمپرسور نیست.

برای افزایش عمر مفید کولر گازی، منابع تامین گرما را خاموش کنید

بعد از انتخاب کولر گازی مناسب و نصب آن در محیط، باید در هنگام روشن بودن دستگاه، از ورود گرما به فضا جلوگیری کنید. برای اینکار منابع گرمای خانه خود را کنترل کنید، زیرا گرمای تولید شده از این دستگاه‌ها، باعث اتلاف سرما و در نهایت فشار بیش از اندازه به دستگاه خواهد شد. برای اینکار کافیست، در هنگام تابیدن آفتاب به خانه، پنجره‌ها را با پرده بپوشانید. لامپ‌های اضافی و تلویزیون را در ساعات اوج مصرف خاموش کنید.